www.biolozi.net Forum Index www.biolozi.net
Biolozi ...i sve o njima!
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Ekologija i geografija zivotinja
Goto page 1, 2, 3 ... 26, 27, 28  Next
 
Post new topic   Reply to topic    www.biolozi.net Forum Index -> Studijske grupe
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Navicula



Joined: 27 Nov 2007
Posts: 262
Location: Beograd

PostPosted: Thu Mar 11, 2010 10:57 am    Post subject: Ekologija i geografija zivotinja Reply with quote

Da li neko sa starijih godina ima u wordu ono sto treba za kolokvijum iz ekolgoije zivotinja sa predavanja?

Stvarno mi se ne uci sa prezentacija. Ocoravicu, a prezentacije zakljucane, tako da pomagajte Help

Hvala!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Suncevcvet



Joined: 28 Apr 2007
Posts: 454
Location: Bgd

PostPosted: Thu Mar 11, 2010 1:52 pm    Post subject: Reply with quote

Nismo mi to ni dobijali u Wordu (eventualno ako je to sacuvao neko ko je sam izvlacio tekst sa prezentacija)...
_________________
Nad svakom vlati trave stoji andjeo i sapuce joj : ''Rasti!''
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Navicula



Joined: 27 Nov 2007
Posts: 262
Location: Beograd

PostPosted: Thu Mar 11, 2010 9:02 pm    Post subject: Reply with quote

Pa znam da nije dobijano u wordu ali da li je neko bio zaludana i otkucao? lol

Izgleda mi da cu ja biti zaludna Writing
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
MaliMorski
Aktivan forumash ;-)


Joined: 24 Aug 2007
Posts: 1180
Location: BeGe

PostPosted: Thu Mar 11, 2010 11:40 pm    Post subject: Reply with quote

wtf? reci mi da se salis jer takvu akciju ne bih nazvala samo zaludnom

"samo za potrebe studenata"
bas me zanima ko bi drugi i za sta mogao da ih koristi ?
vise lici na potrebe nekog bolesnog eksperimenta kako izludeti studente bojama u 400 slajdova pa ko izdrzi do kraja 3 bambija odnosno pet poena
_________________
HeyMrGrumpGills
YouKnowWhatYouGottaDoWhenLifeGetsYouDown?
JustKeepSwimming
JustKeepSwimming
JustKeepSwimming...
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Suncevcvet



Joined: 28 Apr 2007
Posts: 454
Location: Bgd

PostPosted: Sat Mar 13, 2010 1:18 am    Post subject: Reply with quote

Niste te srece, nazalos'!!! Ja sam kucala, ne smatrajuci se zaludnom (ne mogu da ucim sa kompa, samo sa papira), ali nisam sacuvala tekstove u elektronskoj formi, jer mi vise nisu trebali, posto sam ih, logicno, odstampala!!! Verute mi da je to mozda sat-dva posla, ali da se u procesu kucanja i izvlacenja odgovora pola nauci, tako da se bacite na posao. U ostalom, skupite se vas 10oro, svako neka odradi po par pitanja (sto je 10-20min) i voila!!!
_________________
Nad svakom vlati trave stoji andjeo i sapuce joj : ''Rasti!''
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
vld
Moderator


Joined: 02 May 2007
Posts: 1868

PostPosted: Sat Mar 13, 2010 2:09 am    Post subject: Reply with quote

Ne mora bas sve da se kuca, ustvari, vecina ne mora. Problem je samo sa slikama, tekst moze prilicno jednostavno i brzo da se izvuce, samo posle treba pregledati i ubaciti tekst sa slika ako je potrebno.

Ako vam odgovara ova varijanta, mogu da prebacim sve u .txt, zipujem i uploadujem negde, evo kako izgleda (ovo je inace "01 Uvod 0809"):


Quote:
2008/09 JKĆ – SAMO ZA POTREBE STUDENATA – ZABRANJENO KOMERCIJALNO UMNOŽAVANJE

EKOLOGIJA
1. DEFINICIJA I OSNOVNI POJMOVI
Jasmina Krpo-Ćetković 2008/2009

1

2008/09 JKĆ – SAMO ZA POTREBE STUDENATA – ZABRANJENO KOMERCIJALNO UMNOŽAVANJE

“oikos” = “domaćinstvo” ili “mesto za život” “environmental house” – proučavanje uključuje sve organizme u “kući” i sve funkcionalne procese koji tu “kuću” čine pogodnom za stanovanje bukvalno – ekologija = proučavanje organizama “kod kuće”
2

2008/09 JKĆ – SAMO ZA POTREBE STUDENATA – ZABRANJENO KOMERCIJALNO UMNOŽAVANJE

ekonomija = “upravljanje kućom”
ekologija vs. ekonomija priroda vs. čovek zeleno vs. sivo haos vs. red (ne uvek)

sukob vs. komplementarnost ekološka ekonomija
3

2008/09 JKĆ – SAMO ZA POTREBE STUDENATA – ZABRANJENO KOMERCIJALNO UMNOŽAVANJE

Definiše se kao: studija odnosa organizama ili grupa organizama i njihovog okruženja (dvosmerna interakcija), ili kao nauka o međusobnim odnosima živih organizama i njihovog okruženja
Pošto obuhvata biologiju grupa organizama i funkcionalnih procesa na kopnu i u vodi definiše se i kao: STUDIJA STRUKTURE I FUNKCIJE PRIRODE
4

2008/09 JKĆ – SAMO ZA POTREBE STUDENATA – ZABRANJENO KOMERCIJALNO UMNOŽAVANJE

Neki od fenomena koje treba da objasni jesu: rasprostranjenje vrsta, mehanizmi specijacije, regulacija populacija, život u zajednicama, modifikacija staništa, formiranje zemljišta, kruženje nutrijenata, izvori energije za organizme, efikasnost korišćenja energetskih resursa itd.
5

2008/09 JKĆ – SAMO ZA POTREBE STUDENATA – ZABRANJENO KOMERCIJALNO UMNOŽAVANJE

EKOLOGIJA JE STUDIJA ODNOSA ORGANIZAMA I NJIHOVOG OKRUŽENJA KAO I MEĐUSOBNIH ODNOSA IZMEĐU SAMIH ORGANIZAMA
6

2008/09 JKĆ – SAMO ZA POTREBE STUDENATA – ZABRANJENO KOMERCIJALNO UMNOŽAVANJE

Sam termin ima i neka druga značenja: za označavanje načina života neke vrste kao "politički" termin, često neinformisano kao analogija ili sinonim za "environmental science/s“ ili čak samo kao skraćenica za ekologiju čoveka
7

2008/09 JKĆ – SAMO ZA POTREBE STUDENATA – ZABRANJENO KOMERCIJALNO UMNOŽAVANJE

Ekologija, kako ćemo je mi posmatrati, ili studija o "ekologiji" različitih organizama, može se smatrati i kao NAUKA O ISTORIJI PRIRODE – naučna studija o tome KAKO životinje i biljke žive, i ZAŠTO žive tako kako žive, studija namenjena razumevanju osnovnih principa funkcionisanja prirodnih sistema.
8

2008/09 JKĆ – SAMO ZA POTREBE STUDENATA – ZABRANJENO KOMERCIJALNO UMNOŽAVANJE

Interakcija između organizama i okruženja predstavlja osnovni odnos za jedan drugi biološki fenomen – SVAKI ORGANIZAM JE POD EVOLUTIVNIM PRITISKOM DA BI SE OPTIMALNO ADAPTIRAO NA OKRUŽENJE – Interakcije sa okruženjem kao domen ekologije uključuju i:

SELEKCIONI PRITISAK

PODSTIČE EVOLUTIVNE ADAPTACIJE

EKOLOGIJA PREDSTAVLJA I STUDIJU O PRITISCIMA SELEKCIJE I O REZULTATIMA PROŠLIH SELEKCIJA – ADAPTACIJAMA (EVOLUCIONA PERSPEKTIVA)
9

2008/09 JKĆ – SAMO ZA POTREBE STUDENATA – ZABRANJENO KOMERCIJALNO UMNOŽAVANJE

Istorijat
Interes potiče od DAVNIH VREMENA PRIMITIVNA DRUŠTVA – svaki član da bi preživeo morao je da ima određeno znanje o okruženju, tj. o silama prirode i o biljkama i životinjama koje ga okružuju CIVILIZACIJA – počinje onda kada je čovek naučio da koristi vatru i druga oruđa kojima je mogao da modifikuje okruženje
10

2008/09 JKĆ – SAMO ZA POTREBE STUDENATA – ZABRANJENO KOMERCIJALNO UMNOŽAVANJE

Zadovoljenje potreba čoveka danas naizgled manje zavisi od OKRUŽENJA zbog TEHNOLOŠKOG RAZVOJA Svima treba vazduh, voda i hrana Sve dok se PRIRODNI RESURSI smatraju besplatnima neće imati vrednost u tržišnim sistemima, smatramo ih nepotrošivima ili nekako zamenljivima uz pomoć tehnoloških inovacija Sada je potrebno više nego ikada da posedujemo inteligentno poznavanje okruženja da bismo preživeli
11

2008/09 JKĆ – SAMO ZA POTREBE STUDENATA – ZABRANJENO KOMERCIJALNO UMNOŽAVANJE

“Zakoni prirode” nisu ukinuti, samo su se njihov stepen složenosti i kvantitativni odnosi učesnika promenili usled povećanja brojnosti ljudskih populacija i povećanja čovekove moći da promeni okruženje

12

2008/09 JKĆ – SAMO ZA POTREBE STUDENATA – ZABRANJENO KOMERCIJALNO UMNOŽAVANJE

Kao i sve faze učenja i ekologija je imala postepen, neujednačen razvoj tokom pisane istorije Hipokrat (ca. 460 – ca. 370 p.n.e.) Aristotel (384 – 322 p.n.e.) Materijal je jasno ekološki po prirodi, ali Grci nisu imali reč za to

13

2008/09 JKĆ – SAMO ZA POTREBE STUDENATA – ZABRANJENO KOMERCIJALNO UMNOŽAVANJE

XVIII i IX vek “biološka renesansa” Antonie van Leeuwenhoek (16321723), pionir mikroskopije ranog XVIII veka – jedan od prvih koji su proučavali “lance ishrane” i “regulaciju populacije”
14

2008/09 JKĆ – SAMO ZA POTREBE STUDENATA – ZABRANJENO KOMERCIJALNO UMNOŽAVANJE

Ernest Haeckel (1834-1919) 1869 – prvi predložio termin “ekologija”

EKOLOGIJA – “studija prirodnog okruženja koja uključuje i međusobne odnose organizama kao i odnose organizama prema okruženju”
15

2008/09 JKĆ – SAMO ZA POTREBE STUDENATA – ZABRANJENO KOMERCIJALNO UMNOŽAVANJE

Kao posebna grana biologije, ekologija kao nauka datira od početka XX veka Danas je svima poznat njen primenjeni aspekt - zaštita okoline kao nauka neophodna za stvaranje i održavanje kvaliteta ljudske civilizacije Tokom 70-tih počinje intenzivno zanimanje za ekologiju – “DECADE OF THE ENVIRONMENT“ Prvi “EARTH DAY” bio je 22. aprila 1970. godine – od tada se svi brinu o zagađenju, rastu ljudske populacije, prirodnim područjima, potrošnji hrane i energije, biodiverzitetu, čemu se dosta pažnje posvećuje u medijima EKOLOGIJA TREBA DA POSLUŽI ZA PREVENCIJU A NE ZA LEČENJE!
16

2008/09 JKĆ – SAMO ZA POTREBE STUDENATA – ZABRANJENO KOMERCIJALNO UMNOŽAVANJE

Mesto u sistemu bioloških nauka
Ekologija u svetlu drugih grana biologije i drugih “logija”

U današnje vreme uske specijalizacije često ne vidimo povezanost između pojedinih disciplina (potkrepljeno stereotipnom podelom školskih predmeta)
17

2008/09 JKĆ – SAMO ZA POTREBE STUDENATA – ZABRANJENO KOMERCIJALNO UMNOŽAVANJE

Mesto u sistemu bioloških nauka
VERTIKALNA I HORIZONTALNA STRUKTURIRANOST BIOLOGIJE

Odum, 1971

18

2008/09 JKĆ – SAMO ZA POTREBE STUDENATA – ZABRANJENO KOMERCIJALNO UMNOŽAVANJE

Udvardy, 1969

19

2008/09 JKĆ – SAMO ZA POTREBE STUDENATA – ZABRANJENO KOMERCIJALNO UMNOŽAVANJE

Najbolji način da razgraničimo savremenu ekologiju jeste da je posmatramo u svetlu koncepta

HIJERARHIJE* NIVOA ORGANIZACIJE ŽIVOG SVETA
na principu funkcionalne integracije uz uključenje dodatnih osobenosti sa povećanjem složenosti strukture
*Hijerarhija = uređenje u vidu stepenovane serije

20

2008/09 JKĆ – SAMO ZA POTREBE STUDENATA – ZABRANJENO KOMERCIJALNO UMNOŽAVANJE

7 zajedničkihh svojstava za sve nivoe

21

2008/09 JKĆ – SAMO ZA POTREBE STUDENATA – ZABRANJENO KOMERCIJALNO UMNOŽAVANJE

Interakcija biotičkih komponenti sa fizičkim okruženjem na svakom nivou daje karakteristične funkcionalne sisteme – biosisteme

“Sistem” (Webster) = “međusobno zavisne komponente koje stupaju u stalne interakcije i formiraju jedinstvenu celinu”
22

2008/09 JKĆ – SAMO ZA POTREBE STUDENATA – ZABRANJENO KOMERCIJALNO UMNOŽAVANJE

Žive komponente se mogu razmatrati na svakom od navedenih nivoa hijerarhije ili pak između sistema, ukoliko je to pogodno za analizu. Na primer, sistemi parazit-domaćin i gljiva-alga (lišaj) predstavljaju međunivo između populacije i zajednice, kolonije korala, mrava, termita, osa, pčelinja društva jesu međunivo organizma i populacije
23

2008/09 JKĆ – SAMO ZA POTREBE STUDENATA – ZABRANJENO KOMERCIJALNO UMNOŽAVANJE

EKOLOGIJA SE ODNOSI NA DEO SPEKTRA OD NIVOA ORGANIZMA NAVIŠE BIOSFERA Vernadsky 1929 BIOM Shelford 1939 PREDEO Berg 1949 EKOSISTEM Tansley 1935 BIOCENOZA Moebius 1877 POPULACIJA (termin koji je prvobitno označavao grupu ljudi) ORGANIZAM

24

2008/09 JKĆ – SAMO ZA POTREBE STUDENATA – ZABRANJENO KOMERCIJALNO UMNOŽAVANJE

POPULACIJA – prostorno i vremenski integrisana grupa jedinki iste vrste koja raspolaže zajedničkim skupom naslednih faktora (genofondom), naseljava određeni prostor, pripada određenom ekosistemu, i u okviru koje su jedinke povezane među sobom u prvom redu odnosima reprodukcije BIOCENOZA – predstavlja grupu populacija različitih vrsta biljaka, životinja, gljiva i bakterija koje su prostorno i vremenski integrisane EKOSISTEM – jedinica koja uključuje sve organizme “zajednicu” u određenom području koja se nalazi u interakciji sa fizičkim okruženjem [tako da se kroz protok energije manifestuje jasno definisana trofička struktura, biotički diverzitet i kruženje materije (razmena između živih i neživih komponenti) u okviru sistema] – u ruskoj literaturi koristi se i termin biogeocenoza

25

2008/09 JKĆ – SAMO ZA POTREBE STUDENATA – ZABRANJENO KOMERCIJALNO UMNOŽAVANJE

PREDEO – heterogena oblast koja obuhvata grupe ekosistema koji su u međusobnim interakcijama i koji se ponavljaju prema sličnom obrascu u tom predelu BIOM – veći regionalni ili subkontinentalni sistem koji je karakterisan glavnim tipom vegetacije ili drugim uočljivim aspektom predela, npr. biom umerenih listopadnih šuma ili biom tajge, biom tundre BIOSFERA – najveći i najviši biološki sistem koji poznajemo i koji je skoro u potpunosti samodovoljan (samostalan) je biosfera ili ekosfera. Ona uključuje sve žive organizme na Zemlji koji interaguju sa fizičkim okruženjem u celini i “tanka” je 20 km Najveći stepen integracije poseduje ORGANIZAM
26

2008/09 JKĆ – SAMO ZA POTREBE STUDENATA – ZABRANJENO KOMERCIJALNO UMNOŽAVANJE

OKRUŽENJE:
NEPOSREDNO i POSREDNO
(npr. za nivo organizma – populacija i biocenoza su neposredno okruženje, a biom i biosfera posredno)

populacija - deo okruženja organizma biocenoza - deo okruženja populacije

27

2008/09 JKĆ – SAMO ZA POTREBE STUDENATA – ZABRANJENO KOMERCIJALNO UMNOŽAVANJE

28

2008/09 JKĆ – SAMO ZA POTREBE STUDENATA – ZABRANJENO KOMERCIJALNO UMNOŽAVANJE

•Nema oštrih granica između pojedinih nivoa u funkcionalnom smislu •Ni jedan nivo ne može opstati bez ostalih •Nijedan od nivoa nije više ili manje značajan •Neki atributi postaju manje složeni i manje varijabilni kako idemo od manjih ka većim celinama i obrnuto •Ni jedan od nivoa nije teži ni lakši za kvantitativna proučavanja •Svi nivoi se mogu podjednako i istovremeno proučavati •Svojstvo ekološkog nivoa ne može se predvideti studirajući njegove komponente

29

2008/09 JKĆ – SAMO ZA POTREBE STUDENATA – ZABRANJENO KOMERCIJALNO UMNOŽAVANJE

Nema oštrih granica između pojedinih nivoa u funkcionalnom smislu. Ni jedan nivo ne može opstati bez ostalih. Čak ni jedinka ne može dugo opstati bez populacije kao što ni organ ne može opstati bez organizma. Isto tako ni zajednica ne može opstati bez kruženja materije i protoka energije u ekosistemu. Nijedan od nivoa nije više ili manje značajan.

30

2008/09 JKĆ – SAMO ZA POTREBE STUDENATA – ZABRANJENO KOMERCIJALNO UMNOŽAVANJE

Često se previđa činjenica da neki atributi postaju manje složeni i manje varijabilni kako idemo od manjih ka većim celinama a neki imaju obrnut trend. Npr. stopa fotosinteze šumske zajednice varira MANJE nego kod pojedinačnih listova ili drveća, jer kad se u jednom delu šume uspori drugi deo šume to kompenzuje. Ni jedan od nivoa nije teži ni lakši za kvantitativna proučavanja. Tako, rast i metabolizam mogu se proučavati i na ćelijskom i na ekosistemskom nivou, uz različitu tehnologiju i različite jedinice merenja.
31

2008/09 JKĆ – SAMO ZA POTREBE STUDENATA – ZABRANJENO KOMERCIJALNO UMNOŽAVANJE

Svi nivoi se mogu podjednako i istovremeno proučavati, jer nije neophodno prvo analizirati niže nivoe da bismo prešli na više. Ova zabluda je postojala neko vreme dok nije prihvaćeno da svaki nivo ima posebne karakteristike.

32

2008/09 JKĆ – SAMO ZA POTREBE STUDENATA – ZABRANJENO KOMERCIJALNO UMNOŽAVANJE

Kao što se karakteristike vode ne mogu predvideti samo poznavanjem vodonika i kiseonika, tako se ni karakteristike ekosistema ne mogu predvideti poznavajući samo izolovane populacije, mora se proučavati i šuma (celina) kao i drveće (delovi). Svojstvo ekološkog nivoa ne može se predvideti studirajući njegove komponente – to jest, svojstvo celine nije suma (zbir) svojstava delova.

33

2008/09 JKĆ – SAMO ZA POTREBE STUDENATA – ZABRANJENO KOMERCIJALNO UMNOŽAVANJE

Treba praviti razliku između KOLEKTIVNIH osobina -– stopa nataliteta populacije jeste suma individualnih rađanja i to je kolektivno svojstvo i NOVIH osobina -– nova svojstva nastaju interakcijom (npr. prostorni raspored, gustina, uzrasna i polna struktura)

34

2008/09 JKĆ – SAMO ZA POTREBE STUDENATA – ZABRANJENO KOMERCIJALNO UMNOŽAVANJE

Princip funkcionalne integracije uz uključenje dodatnih osobenosti sa povećanjem složenosti strukture od naročitog je značaja za ekologe

35

2008/09 JKĆ – SAMO ZA POTREBE STUDENATA – ZABRANJENO KOMERCIJALNO UMNOŽAVANJE

36

2008/09 JKĆ – SAMO ZA POTREBE STUDENATA – ZABRANJENO KOMERCIJALNO UMNOŽAVANJE

HOMEOSTAZA I HOMEOREZA Ispod nivoa organizma imamo genetsku, hormonalnu i neuralnu kontrolu Iznad nema takve kontrole (nema termostata ili hemostata u prirodi) Homeoreza znači “održavanje toka”, nema ravnoteže (ekvilibrijuma), postoji pulsirajući balans (npr. između produkcije i respiracije, između ugljendioksida i kiseonika) set-point = referentna vrednost (npr. telesnu temp. kontroliše termostat u hipotalamusu)
37

2008/09 JKĆ – SAMO ZA POTREBE STUDENATA – ZABRANJENO KOMERCIJALNO UMNOŽAVANJE

Podela ekologije

EKOLOGIJA
AUTEKOLOGIJA (IDIOEKOLOGIJA)

DEMEKOLOGIJA

SINEKOLOGIJA

GLOBALNA EKOLOGIJA

BIOCENOLOGIJA

EKOSISTEMSKA EKOLOGIJA
38

2008/09 JKĆ – SAMO ZA POTREBE STUDENATA – ZABRANJENO KOMERCIJALNO UMNOŽAVANJE

EKOLOGIJA BILJAKA EKOLOGIJA ŽIVOTINJA (insekata, kičmenjaka) EKOLOGIJA MIKROORGANIZAMA EKOLOGIJA GLJIVA EKOLOGIJA ČOVEKA EKOLOGIJA EKOSISTEMA EKOLOGIJA ZAJEDNICA EKOLOGIJA POPULACIJA EKOLOGIJA VRSTA (analiza životnih istorija i ponašanja kao načina adaptacije na okruženje)

EKOLOGIJA KOPNENE SREDINE EKOLOGIJA MORSKE SREDINE EKOLOGIJA SLATKOVODNE SREDINE KOSMIČKA EKOLOGIJA

FUNDAMENTALNA EKOLOGIJA PRIMENJENA EKOLOGIJA

39

2008/09 JKĆ – SAMO ZA POTREBE STUDENATA – ZABRANJENO KOMERCIJALNO UMNOŽAVANJE

Specijalne i granične (interdisciplinarne) grane ekologije:

SISTEMSKA EKOLOGIJA PREDEONA EKOLOGIJA EKOLOGIJA ČOVEKA (SA URBANOM EKOLOGIJOM, ITD.) EVOLUCIONA EKOLOGIJA PRIMENJENA EKOLOGIJA
40

2008/09 JKĆ – SAMO ZA POTREBE STUDENATA – ZABRANJENO KOMERCIJALNO UMNOŽAVANJE

Sistemska ekologija
PRIMENA PROCEDURE TEORIJE SISTEMA U EKOLOGIJI Kao formalizovani pristup holizmu, sistemska ekologija postaje posebna nauka iz dva razloga: 1) izuzetno moćna nova formalna sredstva su dostupna u vidu matematike, kibernetike, elektronske obrade podataka itd., i 2) formalno pojednostavljenje složenih ekosistema omogućava nalaženje najboljih rešenja za probleme čovekovog okruženja koja se više ne mogu oslanjati na sistem probe i greške ili sistem jedan problem - jedno rešenje.
41

2008/09 JKĆ – SAMO ZA POTREBE STUDENATA – ZABRANJENO KOMERCIJALNO UMNOŽAVANJE

NEFORMALNI MODELI – VERBALNI I GRAFIČKI FORMALNI MODELI – MATEMATIČKI I STATISTIČKI

Matematički simboli predstavljaju korisno sredstvo za opisivanje složenih ekoloških sistema, a jednačine
omogućavaju formalizovanje različitih interakcijama komponenti ekosistema. tvrdnji o

Proces prevođenja fizičkih ili bioloških koncepata bilo kog sistema u set matematičkih izraza kao i manipulacija na ovakav način izvedenim matematičkim sistemima naziva se analizom

sistema.
42

2008/09 JKĆ – SAMO ZA POTREBE STUDENATA – ZABRANJENO KOMERCIJALNO UMNOŽAVANJE

Matematički sistem se naziva modelom i predstavlja nesavršenu i apstraktnu predstavu stvarnog sveta.

Iako često modele zamišljamo kroz jednačine i kompjutere, oni se mogu opštije definisati kao bilo koja fizička ili apstraktna predstava strukture i funkcije stvarnih sistema.

43

2008/09 JKĆ – SAMO ZA POTREBE STUDENATA – ZABRANJENO KOMERCIJALNO UMNOŽAVANJE

Mogućnost opisivanja i predviđanja ponašanja ekoloških sistema korišćenjem modela zavisi u mnogome od principa koji poseduju svi sistemi: hijerarhijske organizacije.
Nije neophodno precizno poznavati strukturu neke komponente sistema sastavljenu od jednostavnijih subkomponenti da bi se predvidelo njeno ponašanje. Ne moramo poznavati čitavu biohemiju da bismo opisali fiziologiju ćelije niti je neophodno poznavati čitavu fiziologiju da bismo opisali dinamiku životinjskih populacija.

Koncept hijerarhijske organizacije ilustruje se kroz termin tzv. crnih kutija.
44

2008/09 JKĆ – SAMO ZA POTREBE STUDENATA – ZABRANJENO KOMERCIJALNO UMNOŽAVANJE

Iako su modeli nesavršene apstrakcije stvarnih sistema, za ekologe su važni jer su mogući odgovori i predviđanja koja se tiču značajnih stvari na duže staze važniji nego prezicno proučavanje nevažnih detalja.

45

2008/09 JKĆ – SAMO ZA POTREBE STUDENATA – ZABRANJENO KOMERCIJALNO UMNOŽAVANJE

H. T. Odum - energy language, 1982, 1996
46

2008/09 JKĆ – SAMO ZA POTREBE STUDENATA – ZABRANJENO KOMERCIJALNO UMNOŽAVANJE

P1, P2, P3 – komponente I – interakcija E –izvor energije F – tokovi energije L – petlje povratne sprege

PRIMER 1: 2 hemikalije iz izduvnih gasova pod dejstvom Sunca prave fotohemijski smog PRIMER 2: travnati ekosistem – P1 zelene biljke; P2 herbivori; P3 omnivori koji jedu P1 i P2
47

2008/09 JKĆ – SAMO ZA POTREBE STUDENATA – ZABRANJENO KOMERCIJALNO UMNOŽAVANJE

Primer borove šume na Floridi, sa procenama stope energetskog protoka
48

2008/09 JKĆ – SAMO ZA POTREBE STUDENATA – ZABRANJENO KOMERCIJALNO UMNOŽAVANJE

POVRATNE PETLJE – kontrolni mehanizmi PRIMER 1: C su predatori koji u lancu ishrane kontrolišu herbivore B ili biljke A PRIMER 2: A resursi, B proizvodi, C otpad - reciklaža
49

2008/09 JKĆ – SAMO ZA POTREBE STUDENATA – ZABRANJENO KOMERCIJALNO UMNOŽAVANJE

Ilustracija kako pozitivna i negativna povratna sprega interaguju u odnosu koncentracije atmosferskog CO2 i klimatskog zagrevanja. Porast CO2 ima pozitivni efekat staklene bašte na globalno zagrevanje i rast biljaka. Zemljište se tada aklimatizuje na zagrevanje tako da respiracija zemljišta ne nastavlja da raste sa daljim zagrevanjem. Ovo daje negativni fidbek na vezivanje ugljenika u zemlji, smanjujući time emisiju CO2 u atmosferu.
50

2008/09 JKĆ – SAMO ZA POTREBE STUDENATA – ZABRANJENO KOMERCIJALNO UMNOŽAVANJE

Definisanje dobrog modela uključuje tri dimenzije: 1. Prostor koji se razmatra, tj. granice sistema 2. Subsisteme (komponente) 3. Vremenski interval
Kada se ekosistem, ekološka situacija ili problem definišu i ograniče, može se postaviti hipoteza ili serija hipoteza koje se prihvataju ili odbacuju i definišu se eksperimenti.
51



lakse je malo obraditi ovo nego kucati sve..
Back to top
View user's profile Send private message
MaRuShKa
Moderatorka


Joined: 01 Mar 2007
Posts: 4690

PostPosted: Sat Mar 13, 2010 2:03 pm    Post subject: Reply with quote

nedostaje par pitanja..

to ću posle ponedeljka..

http://www.dodaj.rs/f/R/gs/4wf7Grt3/prvi-test.doc

coffe
Back to top
View user's profile Send private message
Navicula



Joined: 27 Nov 2007
Posts: 262
Location: Beograd

PostPosted: Sun Mar 14, 2010 2:16 pm    Post subject: Reply with quote

@MaRuSka

Jesi li ti to odgovorila na pitanja ili ne? Ja skinem samo word sa pitanjima za oba testa, bez odgovora. Nije mi jasno sorry
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
daisy0906
Aktivan forumash ;-)


Joined: 21 May 2007
Posts: 1762
Location: bgd

PostPosted: Sun Mar 14, 2010 4:56 pm    Post subject: Reply with quote

@ Maruska gde nedostaje par pitanja? kod tebe? kod vlda je samo prvi deo...
_________________
Gde su mladi tu je i sala )
Back to top
View user's profile Send private message
Jedva Chekam



Joined: 23 Sep 2008
Posts: 105

PostPosted: Sun Mar 14, 2010 8:34 pm    Post subject: Reply with quote

@ vld
meni bi znacilo, ako mozes, da prebacis u txt i uploadujes i ostale tri prezentacije
hvala unapred

P.S. Da li za test treba uciti samo endemicne/ zajednicke fam i redove, ili i subfam (kod goveda, npr)?


Last edited by Jedva Chekam on Sun Mar 14, 2010 11:10 pm; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
vld
Moderator


Joined: 02 May 2007
Posts: 1868

PostPosted: Sun Mar 14, 2010 9:15 pm    Post subject: Reply with quote

Nema problema, nadam se da ce koristiti.

...


poz!


edit:

sad se setih, u Windows-u se ovi .txt fajlovi nece videti bas najbolje, postavicu novi link za nekoliko minuta, sa ovog koji vec stoji skidajte samo ako imate neki Unix-oliki sistem, u Windows-u ce biti prilicno nepregledno.


edit2:



Sklonio sam prethodni link, tekst je sada sredjen za Windoze:


ekologija zivotinja - dos txt format
Back to top
View user's profile Send private message
MaliMorski
Aktivan forumash ;-)


Joined: 24 Aug 2007
Posts: 1180
Location: BeGe

PostPosted: Mon Mar 15, 2010 12:16 am    Post subject: Reply with quote

Jedva Chekam wrote:


P.S. Da li za test treba uciti samo endemicne/ zajednicke fam i redove, ili i subfam (kod goveda, npr)?


koliko sam ukapirala formular se uopste ne menja
pa je valjda logicno da nisu potrebne potporodice
pa cak ni redovi za zajednicke (samo porodice)
a za (sub)endemicne redovi i porodice
_________________
HeyMrGrumpGills
YouKnowWhatYouGottaDoWhenLifeGetsYouDown?
JustKeepSwimming
JustKeepSwimming
JustKeepSwimming...
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
MaRuShKa
Moderatorka


Joined: 01 Mar 2007
Posts: 4690

PostPosted: Mon Mar 15, 2010 10:31 pm    Post subject: eh.. mladost ludost :) Reply with quote

ja se izvinjavam..

mega sam zabagovala u tom sredjivanju pitanja da sam uspela da okačim pogrešan fajl..

http://www.dodaj.rs/f/o/aO/14mn9tTd/test-i.doc
Back to top
View user's profile Send private message
Navicula



Joined: 27 Nov 2007
Posts: 262
Location: Beograd

PostPosted: Tue Mar 16, 2010 12:14 am    Post subject: Reply with quote

lol
@MAruska, ja ko kreten prekucavala, jer sam mislila da meni to nece lepo da otvori ili sta vec, ali dobro je pa nisam sve prekucala nego samo deo. Jeste @vld dao onako izvucen tekst, ali nije tesko perkucati. Za pola sata dosta pitanja odradih. Lepe jednostavne recenice. Ne deluje mi tesko.

@Maruska za sledeci kolokvijum mozemo pola ja, pola ti. Dogovoricemo se. Tnx!!! air_kiss
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
MaRuShKa
Moderatorka


Joined: 01 Mar 2007
Posts: 4690

PostPosted: Tue Mar 16, 2010 12:42 am    Post subject: mislim zaista.. :D Reply with quote

kolezzzinice, ke da se dogovorimo! girl_tender

nema na čemu..

btw.. ako neko ima ta pitanja koja ja nemam, nek me dopuni..

tnx unapred..

odok da Zzz
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    www.biolozi.net Forum Index -> Studijske grupe All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3 ... 26, 27, 28  Next
Page 1 of 28

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group